Övning

Igår var jag som sagt ganska ambitiös. Eller, jag gjorde väl det man ska göra om man lever mitt liv. MEN, eftersom jag har haft lov i 3 veckor så kände jag mig  iaf OTROLIGT ambitiös.
 
Jag har hittat en bra uppsjungningsrutin som passar mig bra varje dag. Förut har jag mest sjungit på glädje och lust....Det gör jag fortfarande de flesta dagar, men för de dagar då man helst vill ligga still under ett tjockt täcke och inte alls har lust att fundera över om diafragman inte kan vara kanske lite mer aktiv/avspänd eller om mitt struphuvud kanske möjligtvis är liiite högt så kan det vara skönt att ha ett litet uppsjungningsschema som man kan utföra lite som en maskin. Alltså, man gör samma saker varje dag, det är bra för kroppen, andningen och rösten och jag behöver inte lägga ner min själ i det för att det ska funka. Funka=rösten blir uppvärmd och jag kan börja öva. 
Jag börjar med några andningsövningar inspirerade av Anna Sims.
Andas in genom näsan och stretcha över med armen -  andas ut med uppblåst mun och för sakta ned armen. Här kan man låtsas att man är en prima ballerina för att ha lite extra kul. Ni ser ju mina prettofingrar...
 
 
 
Sen gör jag lite blandade sche-ljud där jag ser till att diafragman hoppar, är det någonstans jag får spänningar är det i diafragman och det är det värsta som finns. Man kan inte andas...och det är ju tyvärr ganska viktigt att andas om man ska sjunga. 
Där min tumme är ska det hoppa. Här blir det extra kul om man har en rolig tröja på sig. Här försökte jag tex få Heidi Klums bröst att hoppa. Kul!
 
 
Sen var jag redo att börja bröla. Då börjar jag med att sjunga på Håjåjåj så lågt ner jag kan. Det brukar vara till Stora Ab. Stora G en riktigt bra dag. Sen kör jag på typ schi så högt jag kan, det varierar mer men runt D3 brukar jag hamna. Sen sjunger jag kanske nån go gammal bit...eller gör fler sångövningar om jag känner för det beroende på dagsformen. Varsågoda, börja sjung nu! ;-)
 
Sen satte jag igång med att lära mig noter inför ett modernt projekt som snart sätter igång i skolan. Det är tungt att lära in moderna stycken, jag blir så frustrerad över att det går så långsamt. Först knacka rytmen 20 ggr, sen säga texten för sig 10 ggr, sen försöka sätta ihop rytm och text 50 ggr, sen spela toner på rätt rytm samtidigt som man säger...nja SKRIKER texten 100 gr. SEN, kanske sjunga. 
Resultat:
 
 
Men sen blir ju allt väldigt kul förstås. När man kan sjunga och får börja springa runt på scen och ha kul! Jag längtar dit så himla mycket! 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

johannapuck.blogg.se

Välkomna!!

RSS 2.0